Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies.Läs mer om cookies här »

Remmarlöv Gårdsbryggeri på Malt, Mat & Destillat

Remmarlöv gårdsbryggeri på Malt, Mat & Destillat

När Håkan Nilsson 2011 började skissa på hur han kunde utnyttja gårdens ekonomibyggnader tittade han nyfiket på den växande bryggeritrenden. 2014 grundades Remmarlöv Gårdsbryggeri och sedan dess har det rullat på rejält.

Vad gjorde att ni startade bryggeriet?
Jag tyckte det var spännande med alla mindre bryggerier som startat och märkte att det inte bara var jag som var intresserad. Bland vänner och bekanta hörde jag hur allt fler pratade om mindre tillverkare och hur intresset för det lokala ökade. Att vi hade en fungerande verksamhet med avelshöns gjorde att vi vågade starta något nytt.

Vilka är era framgångsfaktorer tror du?
Dels har vi haft hjälp av vårt befintliga lantbruk som gjort att vi vågat satsa i ett tidigt skede och även kunnat låna personal mellan verksamheterna när det funnits behov. Dels har vi gynnats av vår starka lokalförankring. Den har gjort att vi fick bra respons från start på vårt närmaste Systembolag. Det gjorde att vi snabbare än väntat kom in i det fasta sortimentet vilket gjorde att vi fick nationell spridning. Vi anade att det skulle gå bra på orten men vi trodde inte att vi skulle finnas på 340 av Systembolagets 400 butiker redan efter 3 år.

Är det första gången på Malt, Mat & Destillat?
Nej, vi har ställt ut på Malt, Mat & Destillat både i Malmö och i Stockholm. Det roligaste med att delta på event och mässor är att möta slutkonsumenten som annars bara ser produkten på Systembolagets hyllor. Det är också kul att få ännu fler att smaka den egna produktionen.

Vad tar ni med er till årets Malt, Mat & Destillat?
Vi har inte spikat innehållet men vi vet att vi tar med vår traditionella lager ”Haus Pils” och vår belgiska blonde ale ”Lomond”.

Vad är det roligaste med att vara bryggare?
Att människor vi möter är så positiva, till både vår verksamhet och våra produkter. Besökare som kommer till gården på provningar är glada och uppskattar det vi gör, precis som de som handlar våra produkter på Systembolaget.

Vad kännetecknar er öl?
All vår öl är hantverksmässigt gjord, på vatten från vår egen brunn på gården, och vi filtrerar ölen så att den är helt blank utan humlerester, innan den hälls på flaska.

Ni arbetar med hållbarhet på många sätt, vad har ni för mål här näst?
Vi försöker minska på transporterna och ett sätt är att titta på våra förpackningar. Vi försöker få fler sorter på burk – vilket egentligen är en bättre förpackning än flaska eftersom den är tätare och inte släpper in solljus. Vi tittar parallellt på lättare flaskor.