Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies.Läs mer om cookies här »

Jämtlands bryggeri på Malt, Mat & Destillat

Exklusiva nyheter på plats med Jämtlands bryggeri

Anders Thelenius har varit med i styrelsen sedan starten och sedan 5 år arbetar han heltid på Jämtlands bryggeri. Det som började lite skakigt har nu vuxit till ett av Sveriges största mikrobryggerier.

Ni har funnits i över 20 år, berätta!
När Sverige gick med i EG 1995 blev det enklare att starta bryggeri och vid starten 1996 var vi ett av de tre första mikrobryggerierna i Sverige. Första åren var lite motiga men när vår engelske bryggmästare David Jones kom in vände det. Det han gjorde var banbrytande för hantverksöl i Sverige. Många av dem som kommit efter oss har haft David som förebild och vi på Jämtlands Bryggeri har honom att tacka för mycket. Vi är dessutom väldigt glada att han är tillbaka hos oss igen, efter åtta års bortavaro i England.

Finns ni på Systembolaget?
Ja, vi har Jämtlands IPA och Jämtlands Bärnsten som finns i Systembolag runt om i landet. Flertalet av våra andra sorter finns i beställningssortimentet.

Varför väljer ni att vara med på Malt, Mat & Destillat?
Det är ett trevligt event med bra publik. För oss som ställer ut är belöningen när vi får prata med slutkonsument och vara med när de smakar våra produkter. Att se besökarnas positiva reaktioner och uppleva i realtid att de gillar vad vi gör, är väldigt motiverande.

Vad kommer ni att ta med er till Malt, Mat & Destillat?
Det blir tredje året som vi är med och vi kommer ha ungefär tolv olika ölsorter i vår monter, från ljus lager till den mörkaste stout. Vi har även med oss två nyheter: Earl Grey IPA och Mango IPA. De finns inte ute till försäljning ännu utan de är exklusivt för mässbesökare. Om responsen är positiv kan de på sikt komma in i vårt sortiment.

Hur har branschen utvecklats sedan ni startade?
Konkurrensen har ökat i och med alla småbryggerier som startat på senare år. Parallellt med det har intresset för hantverksöl, mikrobryggerier och lokala alternativt också ökat rejält vilket är väldigt positivt. Intresset för öl har kanske aldrig varit större än det är idag. Vi har sett trender med IPA, APA, suröl och fruktöl. Nu tror jag dock att lager är tillbaka, precis som ölsorter med något lägre alkoholhalt.

Hur stark är den jämtländska kopplingen för er?
Det hela började med en idé om att ta fram ett öl till Storsjöyran vilket är en lokal begivenhet. Genom åren har vi åtnjutit ett starkt lokalt stöd vilket varit nödvändigt för vår framgång. Att ha en trogen publik i Jämtland och Härjedalen betyder mycket. Anknytningen blir också tydlig under event som årets alpina- och skidskytte-VM i Åre, till vilket vi tillverkade ett ekologiskt VM-öl. En annan detalj är att storsjöodjuret syns på våra etiketter!